Een dansproject bestaat uit meerdere sessies en geeft ons de kans tot verdieping. We werken rond een thema of concept en de coach triggert de kinderen en jongeren tot inspraak en mee creëren. Een dansproject sluiten we af met een kort toonmoment. Dit laatste is niet noodzakelijk maar werkt vaak als focus, hefboom en katalysator.
Hieronder een aantal voorbeelden van dansprojecten in de vrije tijd en in het onderwijs.
Heldenmoed
Passerelle gaat samen met de kinderen op zoek naar hun helden en heldendaden. Naar wie kijk je op? Wie is jouw held? Op het einde van de week wordt dit vakantieatelier af met een mooi toonmoment. Missie geslaagd! In Passerelle organiseerde het project Heldenmoed ism de sportdienst in Kortrijk.
Passerelle organiseerde het project Heldenmoed ook in samenwerking met CC De Grote Post Oostende.
Identity Kid
Passerelle ging aan de slag met de leerlingen basisschool De Bever in Beveren (Roeselare). Samen met Pol Coussement werkten de kinderen van het vijfde leerjaar rond hun eigen identiteit (hun lievelingskleren, lievelingskleur, hun intieme cirkel…) In enkele sessies werd een mooi en ontroerend toonmoment gemaakt. Een verslag van dit project kan je lezen op hun blog.
Diep In De Zee
CC Wevelgem organiseerde samen met de Jeugddienst en Passerelle het dansproject Diep in de zee. Elke namiddag verdiepten de dansertjes zich samen met Morgane Van Weyenbergh in de wondere wereld van de diepzee.. Gaan we zwemmen of gaan we dansen? Vinden we clownvissen, zeemeerminnen of haaien? Alles is mogelijk. Deze creatieve week werd afgesloten met een korte performance op het podium van CC Wevelgem. Klik hier voor een korte impressie
Stel Dat…
Om de zomervakantie af te sluiten werd de Budatoren in Kortrijk ingenomen door het dansproject Stel Dat...
De jongste dansertjes waren 6 jaar oud, de oudste dansers telden 13 lentes. Zij werden bijgestaan door straffe artistieke coaches als Lot Jansen, Anne-Lore Baekeland, Bernadette De Deygere en Darline Deprez. Iedere groep vulde het thema Stel Dat… in op hun eigen manier.
Uniek aan deze aanpak is dat Passerelle inzet op creativiteit en vertrekt vanuit de dansers zelf. Deze workshops zijn dus geen technische danslessen, maar een prikkeling van hun inventiviteit.
Beeldig
Basischool Sint Jozef uit Kortrijk vroeg Passerelle voor een muzisch project met de kinderen van 1ste en 2de leerjaar. De schoolpopulatie is er bijzonder divers en via actieve en participatieve cultuurprojecten wilt de school ouders en omgeving betrekken bij de talentontwikkeling van hun kinderen. Samen met de kinderen gingen Darline Deprez en Lot Jansen op ontdekkingstocht, vertrekkend van het werk van kunstenaar Willi Dorner. Hoe leiden deze beelden tot beweging en dans, hoe kunnen we het contrast ontdekken tussen bewegingsloos en dynamische, wervelende bewegingen.